Slovinsko 2018

15.09.2018

Nikdy by mě samotnou nenapadlo jet do Slovinska. Tom na mě chvíli zíral, když jsem mu oznámila, že bych letos chtěla změnu, ale pak jsem mu ukázala proč. Zaujaly mě fotky a itinerář jedné maminky, která taky cestuje s dětmi (na instagramu jako mamanacestach). A plán byl na světě :)

1.den

Odjezd na tuhle dovču byl pro nás trošku náročnější. Už jednou jsme odkládali vítání občánků naší mladší dcerky Melinky a bylo nám blbé ho rušit, tak jsme to museli spojit. Ihned po skončení jsme mazali domů, svlékli se z šatů a v 10h jsme vyjeli z Lomnice (z vítání občánků jsme naštěstí zvládli odejít dříve než jsme počítali).

11:15-12:15 byla první zastávka v McDonaldu na oběd. Ano vždycky jsem opovržlivě koukala na všechny rodiče, co brali své mrňouse právě sem, ale :) Kdo má děti pochopí, sedět s nimi v restauraci 2h je nemožné a proto je tohle nejrychlejší a pro nás nejlepší varianta během dlouhých cest. Nejsme tu denně a tak i Sofinka si dá své oblíbené hranolky, dipík a nugetky a jede se dál.

Bohužel nás 45min zdržela oprava silnice, a do další mezistanice jsme dorazili v 15h. Byla to malinká ZOO Dvorce. Mají zde krásná zvířátka, čistá, hodně nás překvapila. Projít celou i s dětským hřištěm nám trvalo cca hodinku, takže ideální zastávka na provětrání.

17:30-18h zastávka na kojení a čůrání :)

V Rakousku jsme platili tunel 11,5 eura.

21h příjezd k ubytování Jacobs Resort House Planica - na tomhle ubytování nás nejvíce potěšila venkovní vířivka, která byla na dosah chůvičky :) Večer po tůře jsme se tam pováleli s Tomem a ráno tam pak Tom  poblbnul i se Sofinkou, tak byla nadšená.

2.den

Podařilo se nám vyrazit už v 9:35.

9:40-10:20 jezero Jasná - ač bylo tohle jezero v plánu na jindy, tak jsme nedokázali odolat při cestě okolo a zastavili jsme. Nejkrásnější jezero s úžasným výhledem na hory. Průzračná voda plná pstruhů, mini rybiček a kachen. V podstatě naše první zastávka na Slovinsku a já byla šťastná, že jsme právě tady.

10:30 - 11:10 Ruská kaple - taková rychlozastávka. U silnice bylo parkoviště, od kterého jsme šli asi 3min k této kapličce. Byla postavena na počest ruských vojáků - válečných zajatců, kteří zde v nelidských podmínkách budovali silnici přes průsmyk Vršič. Sofinka už měla hlad, tak jsme se tu nasvačili, Melinka byla celou dobu v nosítku a vyrážíme dál.

11:15  jsme u silnice zastavili v jedné zatáčce jen na fotku mužíčků a jeli dál. Bylo jich tam tolik, že je nešlo přehlédnout.

11:20 -11:45 horské sedlo Vršič (1611m.n.m.) - Dechberoucí výhled, mraky heboučkých oveček a nadšená Sofinka. Melinka to prospala, tak jsme ji nechali po krátkém váhání v autě. Stále jsme byli na dohled a bylo to lepší než ji budit na pár minutový výhled.

12:10 Trenta - Všichni jsme už měli hlad, tak jsme tu v minimarketu koupili housky a na dětském hřišti jsme si udělali piknik. Holky byly nadšené.

13:40-15h vodopád Boka s Mel v nosítku. Je hooodně v dálce a navíc byl v té době téměř bez vody, tak jsme došli na první výhledové místo, vyfotili se a šli si smočit nohy do řeky Soča.
Ač bylo vedro, tak byla voda fakt ledová.

V městečku Bovec jsme natankovali a jeli směr Kobarid.

15:45 Napoleonský most - V době kdy jsme tu byli se tu nedalo moc dobře zaparkovat. Auta po obou stranách cesty i dost daleko od mostu, holky spaly, tak ho Tom jen cvaknul a jeli jsme dál. .

Kostnici Kobarid jsme si nakonec prošli také bez holek. Vyjeli jsme autem až úplně k ní, ale nahoře jsme zjistili, že tam není jediné auto. Zřejmě jsme cestou přehlédli nějaký zákaz. Takže jsme udělali pár fotek a spěchali pryč.

Pak jsme ještě popojeli na vodopád Kozjak. Tady jsme si chvíli nebyli jistí, zda jdeme správně. Vodopády jsme nakonec potkali 2 a hlavně ten druhý byl opravdu úžasný.

17:55 odjezd zpět na ubytko. Cesta je nejrychlejší přes Itálii a tak jsme se cestou ještě stavili u jezera Lego Di Fusine, kam jsme dorazili v 19h a už se stmívalo. Byla i celkem kosa, tak jsme se oblékli, kousek se tu prošli a pak konečně frčeli na baráček.

3.den

Zabalení a nasnídaní jsme byli rychle, tak si Tom se Sofinkou dali ještě vířivku a v 9:45 jsme vyrazili směr soutěska Vintgar.

10:30 příjezd na parkoviště

11h vcházíme do soutěsky Vintgar - 5€/osobu a 0,8€ za dítě do 6let. Soutěsku Vintgar má na svědomí řeka Radovna, která ji vytvořila. Tento přírodní skvost spadá pod Triglavský národní park. Kombinace skalisek, divoké řeky a všudypřítomné zeleně vytvářejí doslova pohádkovou atmosféru. Krása soutěsky byla ale trochu na úkor pohodlí. Na Slovinsku jsme si zvykli chodit sami nebo potkat sem tam někoho, ale tahle soutěska byla masakr. Je nejznámější a navíc se nejedná o okruh. je to pouze jedna cesta tam i zpět a dá se jít z obou stran, takže jsme se hodně vyhýbali turistům. Kdo se sem tedy chystáte, doporučuji spíše brzo ráno :) Jinak pro maminky určitě lepší Manduca, sem tam se nějaký ten schod najde.

Ccca ve 13 hodin jsme byli u auta, úplně splavení a trochu hladoví, tak jsme se jeli vykoupat na Bled. Parkoviště jsme si už předem našli na netu na té méně frekventované straně jezera. Auto jsme měli pár metrů u vody a bylo to za 10€ na den. Voda byla teplá a Sofinka nadšená. Pak jsme si tu dali miešano maso s hranolkama jako pozdní oběd a po jídle si ješte vyšlápli na vyhlídku Ojstrica, která je taky na této straně jezera. Byl to fakt prudký kopec (hlavně konec), ale výhled stál opravdu za to. Pohled na celé jezero. Sofince jsme za odměnu slíbili zmrzku, tak jsme si dal dole každý kopeček (ale byl spíš kopec nebo hora zmrzliny :)) - 4,5€.

18h přejezd do Bohinjske Bystrice - https://bohinjskih7.com/ - úplně nejlepší ubytování.  Krásné, čisté, spousta místa a dětské hřiště k tomu. Fakt pecka. Navíc z našich ubytovaní ve Slovinsku nejlevnější.

4.den

Včera jsme Sofinka trochu odrovnali. Usnula v 18h v autě a spala skoro do 8 ráno :) v podstatě jsme ji neumytou jen přenesli do postýlky :) To se nám v životě nestalo :D

9:00 vyrazili jsme nakoupit pečivo do místního Sparu a pak už rovnou na vodopády.

9:40 vodopád Savica - 3€ parkoviště, vstup 3€ za dospělé. Jedná se o jeden z nejznámějších vodopádů ve Slovinsku, který leží kousek od jezera Bohinj. Dá se od něj jít i pěšky cca 4km. My jsme měli ještě spoustu dalších plánů, tak jsme sem dojeli autem.  Jinak cestu k vodopádu určitě bez kočárku. My jsme šli opět s nosítkem.

11:15 Jsme byli zpět na parkovišti a vyrazili dál.

11:30 1,50€ parkování u jezera Bohinj, udělali jsme si tu piknik, nakrmili kachny a udělali pár fotek, protože tu byl krásný klid a nikde ani noha.

13h obec Ribčev Laz a kamenný most ke kostelíku. Parkování 1,50€/hod. Šli jsme se projít, aby se Melinka trochu vyspinkala. Sofinka si zablbnula na zdejším hřišti.

14h: Odjezd  z obce Ribčev Laz a vyzkoušeli jsme aquapark v Bohinjske Bystrici, 21€ za celou rodinu. Sofinka si to tu moc užila, ale Melinka se moc cachtat nechtěla, asi tu na ní bylo dusno.

16:45 Jsme se dostali na baráček a uvařili  :) Mimochodem téměř celá dovolená byla v duchu "přes den tůry a svačinky, večer se vařilo něco většího a teplého". Holky jsou doma zvyklé na režim, každý den jídla ve stejné časy a tak podobně. Trochu jsem se bála, jak to vezmou, ale zbytečně. Dovču zvládly obě na jedničku.

5.den

9h: Ráno bylo náročné, holky kňouraly, byly unavené, mě bolelo v krku, ale i přesto jsme vyrazili včas. Ještě nakoupit  sýr a pečivo na cestu a jelo se na soutěsku Mostnica. Mostnica je horský potok, který pramení ve skalách nad alpským údolím Voje. Nejprve poklidně teče dolinou Voje a následně si cestu razí mezi stěnami kaňonu, které jsou prý místy až 20 metrů vysoké.

9:40: Jsme vyšli, viděli jsme Hudičev (ďáblův) most, Slončieka a pak jsme šli ještě kus cesty podél řeky. Dá se dojít ještě dál k vodopádu, ale Sofinka byla unavená a chtěli toho ještě dost stihnout. Navíc cesta už nešla kolem řeky, tak jsme se otočili dolů.

12h: Sedáme do auta a jedeme na oběd do Hospůdky Štrudl v Bohinjske Bistrici - Tom si dal místní talíř a já jejich domácí těstoviny. Jídlo bylo výborné!

13:25 odjíždíme směr Predjamsky grad

15h Predjamský hrad je nejkrásnější hrad co jsme kdy navštívili. A to nepřeháním. Parkování u hradu zdarma, vstup 13,90 dospělý a děti do 6 let 1€. U vstupu každý dostane audioprůvodce - "chůvičku s informacemi v češtině" a to i pro děti. :)  Fakt paráda. I Sofinku to moc bavilo. Pod hradem jsem v cukrárně nakojila Melinku a Sofi si dala opět zmrzku.

16:45 odjezd  do Lublaně - hlavního města Slovinska.

17:30 Jsme přijeli do Lublaně. Původní plán byla Metelkova ulice a hrad, ale zjistili jsme, že je tu ZOO(8€ za dospělého) a ta prostě vyhrála.

My jsme pěkně zmokli, takže veškeré atrakce pro děti byly pasé a schovaní jsme byli asi hodinu v pavilonu šimpanzů. Když se déšť trochu zmírnil, vyrazili jsme na zvířátka. Dost jich bylo venku nebo v pavilonech, takže jsme si je nakonec i tak užili. Téměř všichni návštěvníci před deštěm prchli a my měli ZOO sami pro sebe. :)

19:30 jsme vyrazili na poslední ubytování v Kamniku

20h jsme přijeli k penziónu Špenko, ubytování nic extra, ale dalo se to. Byli to 2 velké pokoje bez kuchyňky.

6.den

Ráno jsme zaplatili ubytováni, nakoupili pečivo a v 9:45 jsme přijeli do Strahovice a jdeme na lanovku na Velikou Planinu (17€ Za dospělého) - vyvezla nás do 1400 m.n.m. A odtud můžete jet další lanovkou (v jedné ceně), ale my jsme šli pěšky až na vrchol do 1611m. Prošli jsme se až ke kapličce panny Marie Sněžné, koupili místní sýr, pokochali se a šli zase k lanovce do 1400m. Planina byla nádherná, jako by se tam zastavil čas.

13:30 jsme se vrátili na parkoviště a jeli do parku v Kamniku (příjezd cca 14:15). Našli jsme ho dost náhodou. Tom na mapách našel park s dětským hřištěm. Při příjezdu jsme byli v šoku, že po nás chce někdo zaplatit vstup do parku, ale po projití jsme pochopili. Bylo to úžasný, a holky nadšené jako nikdy předtím.  Tak velké dětské hřiště jsem ještě neviděla, botanická zahrada, pavilon motýlů, labyrint, jezírka, sochy dinosaurů reagujících na pohyb, sochy velryb v životní velikosti, fakt nádhera.

18h odjezd z parku na večeři, byli jsme v hospodě Orient pár metrů od našeho ubytování (jídlo moc dobré, ale čevapi zklamali).

7.den

8:25 jsme vyrazili ještě s malou zastávkou ve Sparu pro jídlo na cestu.

10:30 příjezd do rezervace Zelenci, stáli jsme 30min v koloně kvůli opravě silnice. Zrovna jsme tu potkali školní výlet, tak se ani nedala udělat fotka bez lidí. Sofinka už byla úplně hotová, tak kňourala celou cestu. Ale místo to bylo nádherné.

11:40 přjezd k jezeru Jasná, kde jsme naši dovolenou začali a nyní i zakončili piknikem.

13h odjezd z jezera Jasná a už teď vím, že sem se ještě někdy vrátím.

16-17h jsme natankovali, nechali jsme Melinku si polést po autě, Sofinku poblbnout, najedli jsme se a frčeli  dál.

18:15 Ono na hranicích, natankovali jsme, nakojila jsem a jelo se dál.

19-20:15h zastávka v Budějovicích v MCDonaldu na véču.

23h jsme byli doma! Když jsem dovču plánovala, počítali jsme i s tím, že je to tak nabitý program, že třeba polovinu nezvládneme. Bylo to krásná dovolená plná dobrodružství, Sofinka tu naťapala spousty kilometrů a i Melinka byla hodná. Jsme rádi, že jsme doma, ale neskutečně jsme si to užili. Tyhle chvilky s rodinou v přírodě jsou k nezaplacení.